|
Ladislav Vörös
Pár desítek let jsem chodil kolem uřezaných kramlí JV amfiteátrem na vrchol Bořně. Trochu klouzaly, ale dalo se. Horší to už ale bylo s batohem na zádech, kde bylo nářadí na údržbu skal. Hiltka, slaňovací řetězy s lanem a pár borháků s lepidlem dávalo kolem 30 kg a to se už špatně zvedá… Od lidí jsem také párkrát slyšel větu, kterou strašně nesnáším " chtělo by to opravit".
Až loni přišla ta správná chuť. Při jedné své údržbářské cestě na sever jsem měl sebou čirou náhodou metr a notes. Změření a nákres bylo dílem okamžiku. Optal jsem se Honzy massyho jestli by to nešlo na stavbě ohnout z pořádného kusu železa. Odpověď zněla jasně: "šlo". Dodal jsem nákres všech kramlí a do týdne jsem je měl doma. Tomu říkám rychlá dodávka.
14. 10. 2010 čtvrtek. Slunečný, pracovní den. Beru vybavení a razím obnovit "Kramlovou cestu". Naštěstí šlo vyjet autem až na tábořiště, jinak nevím, jak bych bojoval s batohem plným železa cestou od chaty. Původní vysekaná díra byla kulatá a vykovaná kramle hranatá, dotažená kovovýma klínkama s betonovou ucpávkou. Opravdu poctivá sto let stará práce. Odvrtat a vyčistit jednu uřezanou kramli trvalo lehce přes hodinu práce. Zalepení lepidlem FISCHER FIS VW 360 S byla třešnička na dortíku. Hiltka to celá zvládla na jeden nabitý akumulátor (já také).
Bořeň děkuje:
- Honzovi massymu Masárovi za výrobu železa.
- ČHS za lepidlo FISCHER FIS VW 360 S
- Rádovi za prořez bezinek a kopřiv
P. S.
První přelez mi nikdo nevzal :-)
uříznuto před cca 24 léty.
opatrně odvrtáno kolem kulatiny vrtákem prům. 6mm. Dost jemná práce...
poctivá 100 let stará práce. Žádné lepidlo nebo olovo. Železné klínky a beton.
kramle č.2 byla nejhorší..
Jednička osazena a dvojka čeká na svou dávku lepidla.
fešandy už drží a čekají na svůj první přelez :-)
zátiší od pana Hiltiho
odvrtané železo. Je to v mém Bořeňském archívu...
Takhle to vypadá když dáte inženýrovi nákres od ruky....
Krásně to Honza namaloval :-)
Der Klammernweg
zhora: Otto Brosch, Borschenonkel, Gustl Heinrich
Foto: Ladislav Vörös
|
|